Spiegel

22 november 2016 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Het verkeer in steden als Saigon en Hanoi is onwerkelijk. Zoveel scooters, auto's en voetgangers door elkaar heen. Ik heb geen enkel ongeluk gezien. Mijn perceptie was dan ook dat het qua verkeer niet heel anders zou zijn in Cambodja, mijn volgende bestemming.

Niets was minder waar. Ik was nog geen 5 minuten in Cambodja toen ons busje de spiegel raakte van de tegenligger. We stopten en beide bestuurders begonnen te praten met elkaar. Na een paar minuten reden we allebei onze eigen kant op. Ik was daarom ook verbaasd toen de bestuurder van het andere busje ons inhaalde en vollop de rem trapte om ons zo tot stilstand te brengen. Weer begonnen ze met elkaar te praten en zelfs te schreeuwen. Toen het bijna vechten werd liep de bestuurder terug naar de auto. Dramatisch dat ik ben dacht ik dat hij een geweer ging pakken en mijn leven flashte aan me voorbij.

De man kwam terug met een telefoon. Hij belde iemand en nog geen twee minuten later stond er iemand van beide busjes foto's te maken, verhalen aan te horen en wat op te schrijven. Beide chauffeurs stapte weer in en reden verder. Als dit de eerste 15 minuten in Cambodja waren, gaat dit een heel bijzonder land worden.

Ik hou jullie op de hoogte

1. Shirley Hogervorst:
    22 november 2016